Ristede græskarkerner
Snack og sødt

Ristede græskarkerner

Ristede græskarkerner

De kunne godt gå hen og blive en favorit snack, de her ristede græskarkerner. De er perfekte som et mellemmåltid sidst på eftermiddagen, når den lille sult melder sig eller om aftnen i stedet for dykke ned i popcorn og chipsposen. Ovenikøbet er de nemme at lave, da de blot skal ristes på panden i et par minutter.

Jeg har mange gange bagt brød med græskarkerner blandt andet stenalderboller og stenalderbrød, men udover har vi ikke rigtig spist græskarkerner. Jeg vidste for eksempel heller ikke, at græskarkerner har et temmelig højt proteinindhold. Hele 34 gram protein pr. 100 gram græskarkerner står der på den pose, som jeg har købt. Derudover har jeg læst mig til at græskarkerner også indeholder fibre, jern, magnesium, kalium og zink (som er godt mod sukkertrang) og så sætter de gang i stofskiftet. Nu skal der ikke gå helt helse-blog i den, men det må da siges at være en masse gode fordele. Vi må i gang med at spise græskarkerner noget oftere herhjemme både i denne snack udgave men også i salater, boller eller bare som topping på aftensmaden.

Ristede græskarkerner

Ristede græskarkerner

Antal 150 gram

Ingredienser

  • 150 g græskarkerner
  • 3 spsk. olie
  • 1,5-2 tsk. fint salt

Sådan gør du

  • Kom olien uden på en stor pande og tænd komfuret på høj varme. Hæld græskarkernerne ud på panden og ryst panden med jævne mellemrum. Når græskarkerne begynder at “poppe”, skrues der ned for varmen til middel varme. Tilsæt fint salt og bland kernerne rundt med en ske, så salten fordeles. Rist græskarkerne i et par minutter og hæld dem ud på et par stykker køkkenrulle med et viskestykker under.
    Lad græskarkerne ligge på papiret til de er kolde, inden de spises. Skal de ristede græskarkerner gemmes, kommes de i en tæt beholder med låg.
Kan du lide mine opskrifter?Følg mig på Instagram @madling_dk

Mere nyt fra Madling? Følg med på Facebook og Bloglovin’.

Tidligere indlæg Næste indlæg

Ingen kommentarer

Skriv din kommentar