Charterrejser

Efter cirka 4 timers flyvetid ankom vi til Larnaka lufthavn på Cypern. Vi blev mødt af en meget kraftig varme og høj luftfugtighed. Til at starte med føltes det ikke så behageligt, og jeg tror egentlig også, at Cypern er det varmeste sted, vi har været med børnene.

Køreturen til hotellet tog 50 minutter, men det føltes som længere. Drengene var trætte og havde ikke lyst til at rejse mere. På et tidspunkt sagde William, “jeg vil bare gerne i seng nu”. Selv om flyveturen kun tog 4 timer, var det ved at være 8 timer siden, at vi var kørt hjemmefra, så der var ikke noget at sige til at de var trætte.

Vores lejlighed

Lejligheden som vi havde lejet var en stor 2 værelses på 55-60 kvam. Der var et lille køkken med spiseplads, en stue med tv hvor der var redt op på to sofaer, en gang med et skab til opbevaring af tøj og et badeværelse med badekar. Derudover var der et soveværelse med en dobbelt seng, endnu et skab og et bord med spejl. Vi havde også en balkon med udsigt til den ene pool.

Jeg synes ikke, at vi manglede noget i lejligheden. Der var god plads og pænt og rent. Rengøringen kom fem gange om ugen, og de efterlod altid lejligheden pæn og rengjort.

Når vi rejser, kan vi godt lide at have god plads, især fordi børnene ikke er så gode til at sove sammen. Men det løste vi ved at tage Malte ind i soveværelset hos os, når vi gik i seng. Det fungerede ganske fint, og det var rart at have to værelser, så vi kunne være lidt længere oppe end børnene. Lidt beskriver det nok meget godt, for de kom sent i seng børnene ;-) Aftensmaden var mellem kl 18.45-21.00, og de dage vi ikke kiggede på underholdning efter maden, gik vi en tur.

Jeg havde ellers forestillet mig, at jeg da sagtens kunne sidde og blogge et par aftner, men det blev der ikke tid til :-)

Cypern

Pools og stranden

Hotellet havde to store pools og en mindre børnepool. Alle omringet af liggestole og ved den ene pool var der lavet et vandfald.

Stranden lå meget tæt på poolområdet, og man kunne gå der ned på et par minutter. Mellem poolen og stranden var der masser af palmer og flere liggestole med mulighed for skygge og afslapning.

Althea Beach – Cypern

Drengene legede i børnepoolen i timevis. Specialt William var slet ikke til at få op igen ;-)
Efter et par dage fandt han sige et par gode legekammerater, som var lige så vandglade som ham selv.

Snacks ved poolen. Ved poolbaren kunne vi hente kolde drikke og snacks i løbet af dagen. Personalet var gode til at udskifte snacksene, så der var lidt for enhver smag.
Om formiddagen var der tit frugt og grønt og små kager – og senere på dagen sandwich, popcorn, chips og kager.

Byliv

I gåafstand lå der en masse små butikker med et stort udvalg af legetøj, strand-tøj, sko, gaver, is, frugt osv. Det var udelukkende turist-butikker, og priserne var næsten som vi kender dem i Danmark.

Restauranter var der også mange af, men dem besøgte vi ikke, da vi fik rigeligt at mad på hotellet. Et af de andre hoteller havde en hoppeborg, hvor børnene kunne lege mod betaling. Der var også et lille “Tivoli” og andre forlystelser for børn.
Vi var i byen et par aftener, men om dagen var det ALT for varmt at gå i solen.

Maden – all inclusive

Vi havde hjemmefra bestilt all inclusive. Det har vi prøvet flere gange før, og det er altså bare nemt og godt, når man rejser med mindre børn. Sidste år var vi ret uheldige med vores rejsemål (Bulgarien) og maden. Den var af så ringe karakter, at vi næsten ikke gad at spise maden.

På Cypern var det heldigvis en helt anden sag. Maden var utrolig lækker og veltilberedt. Udvalget var mindre end vi tidligere har oplevet på andre hoteller med all inclusive, men det betød intet, fordi maden var så god.

Der var en salatbuffet med frisk salat. Grøntsagerne var pæne, varierende og havde god smag. På den ene side af salatbuffet var der et bord med blandet udvalg af brød, boller og flute, og så var der selve buffeten samt en dessert-buffet. Under aftensmaden og nogen gange også under frokosten, var der det de kaldte “live kitchen”. Her tilberedte de grøntsager og kød i wok, skar kød fra stege og kylling og lavede mexi pandekager.

Det er helt sikkert den bedste all inclusive mad vi har oplevet, og vi var meget tilfredse med ugens udvalg og mad.

Det havde vi med i all inclusive
Morgenmad
Frokost
Aftensmad
Drikkevarer til alle måltider samt mellem måltider
Is, slush ice og snacks i løbet af dagen

Althea Beach – Cypern

Solnedgang og mine tre på vej til aftensmad ♥

Althea Beach – CypernAlthea Beach – Cypern

Skøn dessert-tallerken med chokolademousse og creme bruleé.

Børneunderholdning og leg

To gange i den uge vi var på hotellet, var der underholdning om aftnen for børnene. Der var der en halv times mini disko med bamsen og kaninen med efterfølgende mulighed for kram og billeder. Derudover var der et legerum ved poolen. Det var ærlig talt ret tamt, og der var ikke andet end et par bøger og klodser. Hverken William eller Malte gad at være der, og der var ingen børne-guider der. Lige en enkel dag så vi en guide som lagde neglelak på pigerne, men ellers virkede det som om, at rummet ikke blev brugt.

Vi har flere gange rejst med Spies, og der har børneundeholdningen været helt eminent. De har haft store og flotte legerum med aktiviter hele dagen, deres maskotter har været meget synlige, og der var underholdning næsten hver aften.

Der var en udemærket legeplads i nærheden af poolen, men den var mest brugbar om aftnen på grund af  solen og varmen.

Det savnede vi

Internet
Ifølge beskrivelsen af hotellet skulle der være gratis WiFi i alle lejlighederne og i receptionsområdet. Det var der ikke! Internetforbindelsen var meget ringe og næsten ikke eksisterende begge steder. Vi havde kun internet på balkonen, og det var kun sent om aftnen, at det virkede. To gange satte vi os over i receptionen for at benytte internettet, men der virkede det ikke. Vi fik fortalt af personalet, at det var fordi der var for mange på. På det tidspunkt sad der vel 6-8 personer i receptionen. Så synes jeg ikke, at man kan skrive at der er gratis WiFi alle steder.

Søren havde et par ting han skulle have ordnet på computeren, og det havde jeg også. Vi ville gerne have set lidt online tv om aftnen, og det ville børnene også. Vi havde indtryk af, at det var et generelt problem med manglende forbindelse på hele hotellet, så det var ikke kun i vores lejlighed at problemet var.

Manglende solsejl over børnepoolen
Da vi kom til hotellet og de efterfølgende dage, var der ikke solsejl over børnepoolen. Der stod pæle og beslag til sejlet, men det var ikke sat op. Vi talte om, at det måtte være gået i stykker siden, det ikke var der.

På vores 5. feriedag kom solsejlet pludselig op. Der var en dansk pige, der sagde til mig, at det var hendes familie, der havde spurgt efter det. Havde vi bare vidst, at det var så nemt, ja så havde vi også spurgt efter det.

Over en børnepool og i juli måned skulle man dog mene, at hotellet selv satte det op. Når nu muligheden var der, og det var så nemt.

Aircondition
Der var aircondition i både stuen og soveværelset. De kørte hele natten, og når vi var i lejligheden. Vi indstillede dem til 27 grader for ellers var temperaturforskellen simpelthen for stor i forhold til ude og inde. Det er lidt vildt at tænke på, at der var så varmt!

Ulempen ved anlæggene var at de var meget støjenede. Børnene sov fint fra støjen, men både Søren og jeg var ret generet. Skønt med kølige rum – men lidt øv med den meget støj.

Min anmeldelse af Althea Beach – Cypern

Det er første gang, at jeg har det sådan, at jeg gerne vil tilbage til et feriested. Jeg synes, det er sjovt at se og opleve nye steder, men lige Althea Beach på Cypern kunne jeg godt tænke mig at komme til igen.

Vi slappede så meget af, og havde det skægt. William fandt et par gode venner, som han legede meget med i poolen. Vi lærte forældrene at kende, og om aftnen spiste vi sammen og gik tur i byen – både børn og voksne.
Maden på hotellet var god og poolområdet skønt. Lejligheden lys og rummelig, og vi havde i det hele taget bare en fantastisk god ferie.

Du kan følge bloggen på Facebook – Instagram – Bloglovin’.